Empathisch communiceren met AI

Voor medewerkers & leidinggevenden

  • Leer empathisch communiceren

  • Omarm AI in je communicatie

  • Maak verbinding in een digitale wereld

De manier waarop we communiceren is in de afgelopen jaren drastisch veranderd. Waar AI steeds meer inhoudelijke communicatie kan overnemen, komt de nadruk voor ons mensen te liggen op de relationele kant van communiceren.

In deze eendaagse training verdiep je je in hoe AI ons uitdaagt om empathischer te worden en een sterke verbinding met elkaar te maken.

AI vraagt om een transitie van verstand naar gevoel. Van neutraal naar betrokken. Van onverschillig naar empathie. Dat vraagt om verbindende taal en om verbindend gedrag. Verbindende communicatie overbrugt de kloof tussen AI en  de menselijke maat tussen techniek en beleving.


Empathie en AI

Wat vraagt AI van jou als mens? De training begint met het verkennen waarom empathie zo belangrijk is en waarom dit nog belangrijker wordt in een digitale wereld.

Verbindend luisteren

Hoe luister je echt? Nadat we het verschil tussen sympathie en empathie hebben onderzocht, zoeken we uit hoe je luistert en oefenen we met herkenbare situaties.

Behoeften herkennen

Wat zit er écht achter die ene opmerking? Je leert hoe je een onderliggende behoefte bij jezelf en de ander herkent. Ook leer je hoe je daar empathisch op reageert.

AI in de praktijk

Nu je weet hoe je behoeften herkent en empathisch kunt luisteren duiken we dieper in op technologie. Met praktische opdrachten leer je hoe je empathie inzet wanneer je met AI werkt.

Reflectie

Wat gebeurt er als je geraakt wordt? We onderzoeken jouw triggers en ontdekken hoe je in verbinding kunt blijven. De training eindigt met het verzamelen van nieuwe ideeën die zijn ontstaan en tips om in verbinding te blijven.


Na deze training…

…ben je niet alleen beter voorbereid op samenwerken met AI, maar vooral op samenwerken met mensen. Je communiceert met meer aandacht, begrijpt sneller wat er speelt en maakt makkelijker écht contact. Ook als het digitaal is.

Empathie is geen soft skill. Het is een kracht.